Sonda lambda

Despre sondele lambda

Sonda lambda
Sonda lambda

O sonda lambda imbatranita are tendinta sa indice un amestec slab. Ca raspuns, unitatea ECU imbogateste amestecul, evacuarea va degaja mai mult monoxid de carbon si hidrocarburi, iar economia de combustibil se inrautateste. Mai mult, amestecul mai bogat incalzeste catalizatorul, acesta arzand la un nivel din ce in ce mai rapid.

Totusi, daca informatiile venind dinspre sonda lambda sunt intrerupte total, nu exista posibilitatea de a detecta acest lucru, iar unitatea ECU va corecta proportia aer/combustibil calculata bazandu-se pe informatii gresite.

Prin masurarea cantitatii de oxigen ramasa in gazele de evacuare, sondele lambda  sunt esentiale pentru optimizarea proportiei aer/combustibil. Acestea sunt atat de sensibile incat chiar si cea mai mica deviatie de la proportia perfecta (stoechiometrica) – starea de combustie perfecta in care combustibilul este ars in totalitate – va declansa senzorul lambda, iar acesta va semnala un amestec prea bogat sau prea slab. Unitatea ECU utilizeaza aceasta informatie pentru a comuta intre un amestec bogat sau sarac, iar catalizatorulcu trei cai poate sa isi indeplineasca sarcinile. Cu cat acest lucru se realizeaza mai rapid, cu atat este mai prompt sistemul.

Ce inseamna proportia stoechiometrica?

Pentru benzina, proportia stoechiometrica sau „de purificare” ideala este aproape de raportul 14.7 la 1 (acest raport este egal cu Lambda 1.00). Acest lucru inseamna ca, pentru fiecare gram de combustibil, sunt necesare 14.7  grame de aer. Amestecul de combustibil deviaza, in timpul condusului, de la proportia ideala, acesta fiind motivul pentru care el trebuie monitorizat si ajustat. Cateodata amestecul poate fi „slab” (o proportie aer-combustibil mai mare decat 14.7), iar in alte cazuri amestecul poate fi „bogat” (o proportie aer-combustibil mai mica decat 14.7).

Cat de des trebuie inlocuite sondele lambda?

Specialistii recomanda inlocuirea sondelor lambda in functie de specificatiile constructorului vehiculului. Insa sondele lambda ar trebui testate in privinta functionarii si a eficientei la fiecare verificare a vehiculului. Un motor vechi sau care arata semne de consum excesiv de ulei va necesita inlocuirea sondelor lambda la intervale mai scurte decat este specificat de producator. Problema este ca o sonda uzata sau defecta are tendinta de a avea un timp de reactie mai lung, ceea ce poate dauna performantelor sistemului.

De ce unitatea ECU nu raporteaza coduri de eroare la diagnoza in aceasta privinta? Trebuie sa ne amintim de faptul ca sondele lambda sunt singurele componente care ofera date privind amestecul aer/combustibil. Din aceasta cauza este foarte dificil de recunoscut o sonda uzata fara a risca declansarea unei alarme false. nici sonda lambda localizata in spatele catalizatorului nu este de ajutor, pentru ca un catalizator in buna stare de functionare va amortiza schimbarile de amestec bogat/slab al gazelor de esapament, iar ambii senzori sunt, in cele mai multe cazuri, de aceeasi „varsta”.

Pentru a cere o oferta de sonda lambda de la www.PieseAutoMagazin.ro, va rugam sa completati formularul de cerere piese auto.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *