Importanta utilizarii sondelor Lambda de calitate

Importanta utilizarii sondelor lambda de calitate
Importanta utilizarii sondelor lambda de calitate

O sonda lambda de calitate este o parte esentiala in orice vehicul. In ziua de azi, aproape fiecare masina are doua sonde lambda instalate: un senzor de control si unul de diagnoza pentru catalizator.

Ce cauzeaza defectiunile sondei lambda?

Sondele lambda care sunt construite in concordanta cu standardele OE, acestea, de obicei, nu se defecteaza fara o cauza exterioara. O sonda se defecteaza din urmatoarele cauze:

  • Avarii fizice datorate impactelor mecanice. Nucleul este o componenta ceramica, iar scaparea senzorului poate cauza spargerea componentei sensibile. In mod similar, cablajul poate fi avariat sau exista posibilitatea infiltrarii apei in conectorii electrici. 
  • Cea mai obisnuita cauza este contaminarea. Incet, particulele din esapament se depun pe elementul de detectare. Acest lucru cauzeaza incetinirea reactiilor senzorului si comportamentul anormal al acestuia. In momentul cand senzorul devine prea incet pentru a fi recunoscut de unitatea de control electronic a vehiculului, becul indicatorului de defectiune a motorului  se va aprinde.

Specialistii recomanda utilizarea unei sonde lambda de calitate OE, in locul unei alternative ieftine, atunci cand este necesara inlocuirea. Materialele de calitate inalta, designul si procesul de productie sunt cruciale pentru ca aceasta componenta sa functioneze in mod eficient, datorita expunerii sale in mediul foarte ostil din canalul de evacuare: caldura extrema, diferente enorme de temperatura, vibratii foarte puternice, depuneri de apa si substante chimice.

Reducerea costurilor?

Variatiile de temperatura, rotatiile pe minut, sarcina motorului si alte variabile din motor inseamna ca exista nevoia de ajustare constanta a cantitatii de combustibil injectat in motor. Pentru ca deviatiile de la cantitatea optima („raportul stoechiometric”) sa fie minime, aceste ajustari trebuie facute cat mai rapid posibil. Acest lucru inseamna ca factorul cheie pentru eficienta sondei lambda este viteza de reactie:

  • Un timp de incalzire mai rapid inseamna ca elementul poate deveni activ mai repede.
  • Cu cat timpul de reactie este mai scurt, cu atat poate sonda lambda sa raspunda mai rapid la schimbarile din gazele de evacuare.
  • Cu un debit de banda larga proportional, unitatea de control electronic al motorului poate, de asemenea, sa faca ajustarile mai repede.

Al doilea factor cheie in designul sondelor lambda este durabilitatea. Motivul este ca temperatura are o influenta majora in durata de viata a senzorului. In special temperaturile inalte si fluctuatiile mari de temperatura vor scurta considerabil durata de viata a sondei lambda.

Alegerea unor piese mai ieftine, de calitate inferioara, poate parea initial o optiune atractiva. Cu toate acestea, aparenta economie se va pierde mai tarziu pentru utilizatorul final, prin cresterea semnificativa a costurilor de service si a reparatiilor. O sonda lambda mai ieftina indica, in cele mai multe cazuri, un produs de calitate mai proasta, cu o durata de viata in mod semnificativ mai scurta.

Senzorii de schimb de calitate inferioara au tendinta de a fi mai putin rezistenti la caldura extrema, fiind modificati frecvent prin taierea firelor si reinstalarea conectorilor pentru a se potrivi unui anumit vehicul. Mai exact, firele ondulate manual sunt de obicei mai slabe, iar daca conexiunile firelor sunt doar sudate in interior, durata de viata a produsului este redusa in mod semnificativ si datorita punctului de topire redus al cositorului si a puterii de „tragere” diminuate rezultata astfel.

Probleme de comunicare

Pe langa deficientele fizice, un senzor incompatibil sau de calitate inferioara indica, de multe ori, o diferenta semnificativa in ceea ce priveste functionalitatea, creand noi dificultati cu sistemele diagnostice cu care este echipat vehiculul. Acest fapt, la randul sau, poate provova „probleme fantoma” si duce la cautarile costisitoare si inutile a cauzelor care rezulta. Consumatorul final va constata disparitia rapida a economiilor sale prin acumularea costurilor de service.

Dupa instalarea unei noi sonde de lambda, mecanicul trebuie sa se asigure ca noua piesa comunica bine cu computerul vehiculului, prin testare si prin supunerea acestuia la diferite cicluri de functionare. Aceste teste trebuie efectuate pana cand vehiculul poate recunoaste intre trei pana la cinci cicluri de functionare tipice – predefinite de OEM. Atunci, becul indicatorului de defectiune este stins.

In urma acestei configurari initiale, sistemele de diagnoza ale vehiculului vor incepe sa verifice functionarea corecta a sondei lambda. Prin urmare, atunci cand procedurile nu sunt urmate si se utilizeaza un senzor incompatibil sau modificat, problemele care par a fi rezolvate initial vor continua sa reapara, sistemele on-board avand greutati in recunoasterea functionalitatii senzorului. Sonda lambda nu va functiona la nivelul optim, ceea ce are un impact negativ asupra eficientei consumului de combustibil si a nivelului emisiilor.

Cautati calitatea OE

Exista producatori aftermarket care garanteaza potrivirea perfecta cu fiecare vehicul, fiind fabricate la standarde OE. Senzorii sunt sudati cu laser si verificati in statii de testare multiple in timpul productiei (atat pe linia de productie, cat si la sfarsitul procesului), pentru a asigura ca specificatiile sunt respectate 100%. Elementul ceramic al senzorului si conexiunile electronice sunt, in mod special, sensibile, dar invizibile din exterior. De asemenea, compozitia ceramicii este cruciala pentru performante consistente, de lunga durata. Elementele sunt tratate cu invelisuri speciale, care previn depunerea cenusei si a altor tipuri de agenti de contaminare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *